سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امروز : جمعه 103 فروردین 10 ، 4:46 صبح
بارالها ! ما را ازکسانی قرار ده که درختان شوق تو در باغ های سینه شان، شاخه ها گسترده و آراسته شده است و آتش محبّتت، دل هایشان را فراگرفته است ... و چشمانشان با نگریستن به تو روشن شده است . [امام سجّاد علیه السلام ـ در مناجات العارفین ـ]
شهید برونسی *1*

سردار شهید حاج عبدالحسین برونسی
فرمانده تیپ 18 جوادالائمه علیه السلام
تولد: 1321
روستای گلبوی کدکن تربت حیدریه
شهادت: 11صبح روز 23/12/63
محل شهادت: چهارراه جاده خندق

عدم تمکن مالی خانواده اجازه نداد تا ادامه تحصیل بدهد. روزها در کنار پدر مشغول کشاورزی بود و شب ها با شرکت در محافل مذهبی به فراگیری قرآن و معارف اسلامی می پرداخت.
***
در سال 1347 با یک خانواده روحانی وصلت و زادگاهش را به مقصد مشهد ترک می کند و در اتاقی محقر سکونت می گزیند.
***
در سال52 به هنگام بنایی در منزل یکی از روحانیان مبارز با درسهای مقام معظم رهبری آشنا شد و تحولی عمیق در بینش فکری او به وجود آمد.
***
مبارزات سیاسی گسترده ای داشت. ساواک او را به نام "اوستا عبدالحسین بنا" می شناخت. در یکی از نوبت های دستگیری، ساواک دندانهای اوستا عبدالحسین را شکست.
***
وقتی انقلاب پیروز شد به سپاه پاسداران پیوست و با آغاز درگیری ضدانقلاب در کردستان به پاوه رفت.
***
با شروع جنگ تحمیلی به جبهه های جنوب عزیمت نمود و در اندک زمانی به علت رشادتهایی که از خود نشان داد، در عملیات فتح المبین به عنوان فرمانده گردان خط شکن منصوب شد، سپس به معاونت تیپ18 جوادالائمه(ع) و بعد از عملیات خیبر، میمک و بدر به عنوان فرمانده تیپ18 جوادالائمه(ع) مشغول به خدمت شد.
وی شهره محافل خبری امپریالیسم بود به نحوی که صدام در طول جنگ فقط برای سر دو نفر جایزه می گذارد یکی شهید کاوه در جبهه غرب و دیگری شهید برونسی در جبهه های جنوب.
*****************************************
شمه ای از زندگی شهید برونسی از زبان دوستان
در منزلی که در ایرانشهر گرفته بودیم، سه چهار تا پنجره داشتیم یعنی هر اتاقی یک پنجره به کوچه داشت. از کوچه اولاً سر و صدا می آمد و ثانیاً وقتی میهمان داشتیم و حرف می زدیم مأموران شهربانی می آمدند پشت پنجره می ایستادند و حرفهایمان را گوش می دادند.
شهید برونسی و همراهان آمده بودند ایرانشهر، گفتیم بروید این پنجره ها را ببندید، گفتند: همین الآن. رفتند آجر و گچ گرفتند و به فاصله کوتاهی پنجره ها را بستند، طوری که از طرف کوچه پنجره بود اما از طرف خانه دیوار آجری.
مقام معظم رهبری




کلمات کلیدی : سرافرازان، شهید برونسی، زندگانی شهید برونسی